01•Journey

My work sits somewhere between photography and cinema.

 

I borrowed from cinema the focus which light, decoration, costumes, staging and the direction of the models brings to a non-moving composition. It is actually only a starting point to start to discover what is nestling in the hearts of people generally and in the hearts of women in particular.

 

Born in Paris in 1963, as a young girl, I already studied other people, grown-ups intrigued me.

 

And then there was the photographer father.

 

A silent and withdrawn father. 

When, at 35, after a period as a professional dancer, I decided to make photography my career, I learnt without his help, still worried about finding my legitimacy in this art form, as if I couldn’t quite grasp that which I felt belongs permanently to him.

And yet, taking photos was a necessity to me. That much was clear.

I assimilated techniques, devoured piles of reviews and specialized books, analyzed in detail films of all sorts, converted to digital, learnt how to process it. I explored natural interior lighting, outdoor lighting, filtered or clair-obscur. Since my early days, I was lucky enough to meet an excellent photographer, Marianne Rosenstiehl. Her advice, challenge and benevolent critic has guided me for over almost twenty years.

After having worked as a portrait photographer under contract with Gamma, I worked as a studio photographer.

 

I observed the tips of the trade used by the photographic director and his team which allow us to shape the light using smoke, to soften a natural light which shows too much contrast. My universe was taking shape.

 

Years of photography for the press and the cinema has been necessary before I can concentrate on my own personal work. 

 

Over this period, my artistic writing began to assert itself, with a constant need to highlight mystery and poetry, for which I find my inspiration in the baroque form and the contrasted light used in the XVIIth century.

One discovery will be crucial in helping me find my form of expression: Take care of yourself by Sophie Calle awoke the possibility of telling a personal story to an anonymous public, but also to question the spectator by sending he or she back to his or her own experience. 

My first exhibitions are shown in 2011. 

©Marianne Rosenstiehl

 

02express Press 

Nikon Mag : 

"Anne Kuhn, photographie d'art entre justesse et équilibre", Portrait par Nathalie Dassa. 

"En vingt ans, Anne Kuhn est parvenue à faire de la photographie son métier après un parcours de danseuse professionnelle, de portraitiste de célébrités sous contrat avec Gamma et de photographe de plateau. En 2018, elle rafle le trophée suprême du festival "Les femmes s'exposent" qui la propulse sous les projecteurs. Est-on jamais libre ? C'est l'une des questions que soulèvent ses superbes clichés en diptyques, mais toute l'oeuvre d'Anne Kuhn questionne la liberté de la femme par le prisme de sa vie, guidée par un regard introspectif."...  

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Les Inrockuptibles :

 

"Héroïnes, pour un jour", par Jean-Marie Durand. 

"Dans le champ enflammé d'un féminisme réactivé par les scandales sexuels à répétition, la question de la liberté entravée, des femmes se repose avec une acuité inédite. Le travail photographique d'Anne Kuhn, inspiré par quelques héroïnes célèbres de l'histoire de la littérature, s'inscrit dans ce moment particulier, même s'il n'en procède pas directement."... 

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France Inter :  

 

"Regardez voir", par Brigitte

Patient :

"Anne Kuhn s'est penchée sur les héroïnes maltraitées, sur celles qui se sont fourvoyées, sur les génies oubliées. En deux photos juxtaposées, elle décrit Emma Bovary, Lolita ou Thérèse Desqueyroux entre fiction et allégorie, associant leur histoire à un contexte plus contemporain. D'abord mises en scène telles qu'elle les imaginait à la lecture du roman, puis modifiant leur destinée pour s'interroger sur la liberté des femmes, et la sienne par la même occasion."...

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Vanity Fair Espagne :  

 

"Como convertir a Lolita en una heroina del siglo XXI", par Blaca Lacasa 

"Quizás alguna vez se ha planteado como serian Lolita, la belle durmiente o Madame Bovary si hubieran vivido en nuestra época; como esos personajes femeninos si hubieran podido elegir sus destinos con mayor libertad o alejarse de sus propios tormentos y de ciertos estereotipos masculinos; como percibiríamos esas heroínas si fuéramos capaces de leerlas subvirtiendo la intención del autor, o lo que es lo mismo, si las leyéramos dinamitando el cliché que de ellas se ha hecho."... 

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Polka Magazine :

 

"Anne Kuhn, première lauréate du festival "Les femmes s'exposent", interview par Léonor Matet. 

"Avec la série Héroïnes, vous réinterpretez les grandes figures féminine de la littérature, comme est né ce projet et quel en est son propos ?"...  

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The beginning of everything - 1963-1973

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